Alla inlägg under januari 2016

Av blekeostraskolansforaldraforening - 27 januari 2016 09:56

PROTOKOLL STYRELSEMÖTE FÖRÄLDRAFÖRENINGEN BLEKE- OCH ÖSTRA SKOLAN, 13 JANUARI 2016

Närvarande:

Ingela Berven (ordförande)

Linda Ståhl

Jörgen Clair

Anna Edström

1.      Mötets öppnande

Ordföranden öppnade mötet.

2.      Dagordningens godkännande

Dagordningen gicks igenom och godkändes.

3.      Genomgång och godkännande av föregående mötes protokoll

Godkändes. Inga övriga kommentarer.

4.      Information från Kina (rektor)

Kina har meddelat att det kommer att genomföras elevledda utvecklingssamtal på Bleke. Föräldraföreningen beslutade efter förfrågan från Kina att föräldraföreningen ska sponsra med fika till de aktuella dagarna. Linda kontaktar Kina för att koordinera.

5.      Trygghetsteam

Utgick då Kina inte kunde närvara.

6.      Målstyrt arbete

Summering av arbete

• Ingela presenterade resultatet från enkäten som genomfördes i samband med julpysslet (se Bilaga 1). Sammanfattningsvis kan konstateras att samtliga frågor är prioriterade.
  • Vad gäller vissa av de övriga kommentarerna som inkom i samband med enkäten så diskuterade följande:

- ”Nätverk, lära känna föräldrarna genom sociala aktiviteter”: förslag på att föräldraföreningen eventuellt kan arrangera ett familjemingel med samtliga familjer i början av terminen.

- ”Retorik”: styrelsen anser att detta inte är en fråga för föräldraföreningen utan snarare en fråga för skolan.

- ”Att man ska lära barn att de ha lika värde och ingen ska bli mobbad”: styrelsen diskuterade att eventuellt försöka arrangera något med vinkling mot utbildning av föräldrar.

- ”Medvetenhet kring elevernas internetvanor är också viktigt eftersom så många barn och ungdomar blir utsatta för tråkiga saker och kränkningar på nätet”: Jörgen kollar upp lite kring vad föräldraföreningen skulle kunna arrangera kring detta.

Diskussion stadgar och mål – vägen framåt

• Styrelsen beslutade att planen förföräldraföreningens aktiviteter för 2016 ska vara som följer:

- Disco (VT)

- Jörgen skickar ut mail till klassrepresentanterna angående planeringsmöte den 27 januari kring detta. Jörgen bokar vidare Norreportskolans matsal till den18 mars alternativt 11 mars. Jörgen kollar av Norreportskolans ljudanläggning.

- Trafikvettsdag (VT): Vid nästa möte stäms detta av med Dzenita och Kina.

- Sakbytardag (HT): Endast kläder och skor.

- Julpyssel (HT)

7.      Disco

Se punkt 6 ovan.

8.      Trafikvettsdagen

Se punkt 6 ovan.

9.  Övriga frågor

• Tageskåp: Chatarina har hand om detta. Anna kontaktar Chatarina för att stämma av om det går att placera ett ”tageskåp” på Östra skolan.
  • Elevrådsmöten: Följande datum gäller för elevrådsmöten:

Östra:  8.30-9.30 29/1, 11/3 (matråd), 1/4, 29/4, 27/5

Bleke:  11.50-12.30 9/2, 8/3, 5/4, 3/5, 31/5

• Sakbytardag/loppis: Se punkt 6 ovan.
  • Kostenheten: Marie Balksäter från kostenheten är inbjuden till nästa möte med klassrepresentanterna. Ska vara med och presentera sig och besvara eventuella frågor i ca 30 min.
  • Förslag framkom om att vi ska försöka bjuda in olika personer från t ex BUP, fastighetsnämnd etc. i samband med klassrepresentantsmöten
  • Kontaktuppgifter styrelsen och klassrepresentanterna: Ingela skickar ut förfrågan kring detta så att vi kan sammanställa en komplett lista.

10.  Mötet avslutas

Ordföranden avslutade mötet.

__________

Vid protokollet:

Anna Edström

Bilaga 1

Enkätsvar

Enkäten, som vi delade ut, besvarades av 28 föräldrar och 2 barn. Som ni ser nedan så rankade alla alternativen som fanns väldigt högt.

Hur viktigt tycker du att det är att föräldraföreningen stödjer dig som förälder med att arbeta med följande områden: (1 = Inte viktigt; 5 = Mycket viktigt)

1. 4,8 av 5 Mobbing - Alla barn har samma rättigheter och lika värde
  2. 4,5 av 5 Skapa medvetenhet om risker/konsekvenser med droger och förebyggande åtgärder samt vett och etikett i trafiken
  3. 4,2 av 5 Medvetenhet och utbildningar kring sociala medierTrevlighetsevenemang, som julpyssel, disco mm
  4. 4,1 av 5 Medvetenhet om barnens rätt till sina egna kroppar
  5. 4,0 av 5 Läxhjälp efter skolan

Medlemsavgift  - De flesta tyckte 100 kr men många tyckte även på 150 kr per familj skulle vara en bra summa. Ingen svarade att avgiften skulle vara 0kr.

Skriv områden som du tycker det är viktigt att föräldraföreningen lägger fokus på eller något annat som du vill att vi ska veta nedan.

-          Nätverk, lära känna föräldrarna genom sociala aktiviteter

-          Akuta tillstånd- vad man ska göra som barn

-          Retorik

-          Att man ska lära barn att de har lika värde och ingen ska bli mobbad

-          Utflykter är viktigt

-          Känner att jag inte varit med tillräckligt länge för att veta

-          Sammansvetsande aktiviteter som förgyller vardagen, och blir något att se fram emot.

-          Medvetenhet kring elevernas internet vanor är också viktigt eftersom så många barn och ungdomar blir utsatta för tråkiga saker och kränkningar på nätet.

-          Verka för att hålla klasserna lagom stora

-          Första hjälpen

-          El i hemmet

-          Kriminalitet

-          Varför inte HLR och utbildning för just föräldrarna

Presentation

Välkommen alla föräldrar, elever och skolpersonal till föräldraföreningens blogg! Här kommer ni att kunna följa styrelsens arbete och uppdatera er om vad som händer runt föreningen.

Fråga Föräldraföreningen

5 besvarade frågor